الخميس، 27 يونيو 2013

شعب مصر شعب واحد -3



.......................
8
كنت فين لما خدوني
من غير تهمه وعذبوني ..؟؟     
عددوا صنوف العذاب
جسمي تنهش فيه كلاب
 ف كل حته جرح ناب ..!
كنت فين ..فين الحساب ..؟؟
اللي جفف في المنابع
واللي قفّل في المصانع
واللي عذب ع الهويه
إنت فاهم القضية ..!
يدبحونا أمر عادي
دبح عابر للسنين
قصده بس المسلمين
قرطبه أو دير ياسين ..!
إنت فين ..إنت مين ..؟؟
إنت عاقل ليك عنين ..؟
إنت سامع الأنين ..؟؟
ليه سكت من سنين على ظلم المظلومين..؟؟
ليه تلخبط ف القضيه ..؟؟
ليه توقف ضد الضحيه ...؟؟
ليه سابوك من غير عذاب ..؟؟
كنت صاحب للكلاب ..؟؟
.................
9
واللي بيقتل من غير ذنب
ليه موقفتش مره ف وشه ..!
اللي بيقتل بالطياره
واللي بيقتل جوه مغاره
صوتك ليه ميهزش عرشه..؟؟
 علشاني جيشتوا جيوش
للظالم وردكوا مفروش ..!
تعملوا زيّه ..تقسموا مصر
حبه شمال وحبه يمين
دول حلوين ودول ضالين
ع الظالم دايما ساكتين ..!
........................
10
واللي بيسأل يبقى أنا مين ..؟
أنا طرح عذاب الزنازين
فيها قبور الإنسانيه
فيها أسوأ عبوديه.!
والكل عن حقي ناموا
وأنا جوه جوانتيناموا ..!
ظلم وقهر وخط نار
قتل من غير أي تار ..!
إحنا صفر على الشمال
إنت  فاروانا فار..!
لما أصرخ هاتوا حقي
لما أصرخ م العذاب
تبقى تهمتي الإرهاب ..!
لما أحب الحق أنادي ..
يبقى دا أكبر ذنوبي
لو فهمت النص عكسي
راح أقول يا نفسي توبي...!
لو بتفهم ف الحقوق
لو بتعرف واجبات
لازم الظالم يدوق
اللي دقته من سكات..!
................

ليست هناك تعليقات: